tirsdag 11. desember 2012

Han som finansierte bilen sin med forbrukslån

Hvordan skal man finansiere en bil?
Historie om kjøp av bil og forbrukslån

Jeg har en kompis. Det vil si; jeg har flere, men spesielt èn av dem bemerker seg som en noe spesiell fyr. Som du kanskje har fått med deg fra tidligere innlegg i denne bloggen, så er jeg opptatt av økonomi - og da spesielt privatøkonomi.

Har en mastergrad som toucher innom emnet privatøkonomi, så det er naturlig at jeg også blogger en del om det når jeg først har bestemt meg for å ha en blogg.

Uansett; denne kompisen min skulle kjøpe bil. En ny flott Audi til 200,000 norske kroner. Greit nok. Problemet var bare at han skulle finansiere den. Han hadde ikke penger, så han var nødt til å ta opp et lån.

Han tenkte seg ikke om, så han tok opp et forbrukslån. Et forbrukslån!!!

De effektive rentene ble selvfølgelig rundt 20 % høyere enn han hadde trengt dem til å være da et billån i bank ALLTID vil lønne seg dersom man skal kjøpe seg bil. Det å i det hele tatt vurdere å skaffe seg kredittgjeld som følge av at man skal kjøpe bil er så dumt at jeg ikke klarer å putte ord på det engang.

Hvorfor skal du ikke ta opp forbrukslån når du kjøper bil:


1. Det er mye høyere rente.

2. Du får ikke satt forsikringsselskepene opp mot billånet ditt, noe som betyr at du i mange tilfeller går glipp av de mest gunstige forsikringsavtalene.

3. Nedbetalingsperioden pleier som regel ikke samsvare helt med din virkelighet når du tar opp forbrukslån til rundt 200,000,- norske kroner. Dette vet jo egentlig bankene, men de gidder ikke opplyse om at det blir j***** vanskelig å nedbetale lånet.

Hvordan gikk det til slutt med fjotten?

Han solgte bilen for 100,000,- norske kroner rundt et år senere - og tapte vel totalt rundt 125,000,- NOK på hele kjøpet. Moral; sett deg inn i lån før du tar opp et. Forbrukslån til 200,000 er i hvert fall noe du skal tenke NØYE over før du vurderer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar