onsdag 5. desember 2012

Karrierevalg: Slik blir du rik

Velg riktig studie for å bli rik.
Karrierevalg: Slik blir du rik

Dette er en bloggpost som er skrevet av en fyr som rett og slett har blitt rik av å velge riktig karrierevalg.

Jeg kan si en del ting om meg først:


- Middels god på skolen
- En kremmer uten like (vet å tjene penger...)
- Alltid vært glad i utfordringer

Det siste punktet blir selvsagt veldig klisjèaktig, men jeg er veldig glad i utfordringer. Så jeg nektet å starte på Handelshøyskolen BI og valgte et økonomistudie utenlands da jeg forsto at jeg stilte mye bedre i jobbintervjuer senere dersom jeg vraket Norges dårligste økonomiskole (BI).

Dro utenlands og studerte økonomi med fordypning i finans. Der ligger pengene.

Etter endt utdanning (også her med jevne karakterer - ikke særlig utmerkede om jeg får lov til å si det selv) valgte jeg å søke meg inn i finansbransjen i Norge. Fikk jobb umiddelbart. Jeg søkte på to forskjellige jobber - begge skulle ansette to nyutdannede økonomer, og jeg vet at det var et titalls søkere med BI-bakgrunn. De fikk ikke jobben - naturligvis.

Så...slik blir du rik:

Jeg har helt klart noen råd:

1. Ikke gå på BI. Velg en bedre økonomiskole. "Alle" går på BI, og det er et svært svakt pensum der.
2. Gå for finans. Der ligger pengene.
3. Om du ikke liker det du holder på med, så skal du enten slutte eller bare bli vandt til at de beste jobbene heller ikke er de mest spennende.
4. I Norge er det slik at det er de som flytter pengene som blir rik - ikke de som tjener dem. Litt vanskelig å forklare, men banksektoren og aksjesektoren er svært godt betalt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar